100+ online marketing tips 2018

Mit nytårsforsæt for 2018 var bl.a. at hjælpe flere (heriblandt webshopejere). Derfor skrev jeg et blogindlæg, hvor jeg lovede at komme med et praktisk råd om måneden til hvert af følgende emner:

  1. MarketingAutomation
  2. Email Markedsføring
  3. Facebook Annoncering
  4. Google AdWords
  5. Google Analytics
  6. Kundeservice
  7. ShopOrama
  8. Søgemaskineoptimering
  9. Video markedsføring

Listen opdateres hver måned hele år 2018. Sidste måneds tips: februar

 

Marketing Automation i 2018

1. Produktanmeldelser

Tid er ikke noget man har, det er noget man ta’r” sagde en af mine venners far til mig da jeg var 11-12 år. Du skal tage dig tid til at lave noget automatisk email markedsføring.

Vi starter ud i det små med en indbygget ShopOrama feature vedr. produktanmeldelser. Du skal:

  1. Logge på din ShopOrama webshop med FTP
  2. Se efter filerne product_review.html og product_review_mail.html (ellers kan du downloade en skabelon)
  3. Aktivere funktionen i backend ved at gå under tandhjul > Mails og scrolle ned til “Produktanmeldelser”. I feltet skriver du hvornår e-mailen skal sendes ud. Altså i antal hele timer efter ordren er blevet markeret som sendt.
    ShopOrama-produktanmeldelser

Nu har du måske brugt 30 min på at opsætte denne ene email. Lad os så sige, at du har 10 ordrer om dagen.

På en måned har du således brugt 30 min på at sende 300 emails.

På et år har du stadig kun brugt 30 min på at sende over 3.000 emails.

På 3 år har du stadig kun brugt 30 min på at sende over 10.000 emails (hvis ikke det dobbelte, da du jo har mere end 10 ordrer om dagen om 3 år, ik).

Husk nu “done is better than perfect”. Og lige præcis produktanmeldelser er vigtige af flere årsager, blandt andet:

  1. Du viser overfor dine kunder, at du gerne vil høre deres mening
  2. Du kan opbygge tillid på dit website ved at vise produktanbefalinger
  3. Du kan opnå højere synlighed i Google med produktanbefalinger vha. strukturerede data
  4. Du kan opnå højere synlighed i Google AdWords med produktanbefalinger

 

2. Sæt dine segmenter på autopilot

Har du en kampagne med en freebie e.l. så vil du sikkert gerne sende en bestemt email til folk, som har tilmeldt sig dit nyhedsbrev via denne kampagne, f.eks. en popup.

Mange begår den “fejl”, at de opretter en ny liste og sender alle tilmeldte fra den nye kampagne ind på denne nye liste.

Lad os tage et eksempel:

  1. Du har en liste ved navn “hovedliste”
  2. Nu opretter du en freebie med en e-bog. Du laver derfor en ny liste ved navn “freebie”
  3. De som tilmelder sig dit nyhedsbrev via din popup til din freebie ender på listen “freebie”
  4. Du kopierer løbende de tilmeldte fra “freebie” over på “hovedliste”
  5. Du laver en ny freebie eller sletter den gamle, og nu er din data rodet fordi du ikke kan se, hvor dine modtagere har tilmeldt sig, og om den nye eller den gamle freebie virkede bedst

Fortvivl ikke, hvis du gør som ovenstående – det gør MANGE, og det har jeg også gjort i mange år.

Vi lærer jo mens vi lever, og nu vil jeg lære dig, hvordan JEG gør (og hvordan du kan gøre det samme):

  1. Jeg har én liste ved navn “NT main list” (jeg har faktisk også en “test”, men den er til intern brug og kun med en tilmeldt = mig)
  2. Jeg har forskellige segmenter, f.eks.
    1. Freebie julegave
    2. Freebie nytårsforsæt
    3. ShopOrama webshop
    4. etc.
  3. De som har tilmeldt sig mit nyhedsbrev via julegave formularen ender således på listen “NT main list” og i segmentet “Freebie julegave” – og måske også segmentet “ShopOrama webshop”, hvis de har udfyldt feltet.

Altså har jeg kun 1 liste med alle tilmeldte, og flere segmenter baseret på brugerdata. Det sker helt automatisk takket være mit setup i ActiveCampaign.

Du kan også sætte det op i MailChimp, og sikkert også i dit nyhedsbrev system, hvis du anvender noget andet.

 

Email markedsføring i 2018

1. Sæt et mål

Sæt dig et SMART mål for din email markedsføring i 2018. F.eks.

  • Specifikt: sende flere nyhedsbreve med 10+ produkter
  • Målbart: 16 nyhedsbreve
  • Attraktivt: fordi email har en høj Return On Investment
  • Realistisk: fordi der kommer varer hver måned og der er udsalg 4 gange i år
  • Tidsbestemt: alle 16 nyhedsbreve skal sendes i år og det må tage max. 1 time at skrive hver

Skriv nu antallet af kampagner ned på et stykke papir. Og gang antallet med 2!

Jeg har aldrig hørt nogen sige “jeg ville ønske jeg sendte færre nyhedsbreve” – og det kommer jeg næppe nogensinde til.

 

2. Undgå SPAM-filteret

Du bruger tid og energi på at skrive dine nyhedsbreve, dine automations osv. Men hvad nu hvis dine e-mails slet ikke kommer frem?

Den gode nyhed er, at du hurtigt selv kan gøre noget for at hæve chancen for at dine e-mails kommer frem. Anvender du MailChimp, så start med at følge deres guide:
Set Up Custom Domain Authentication: DKIM and SPF

Kort og godt skal du lave nogle DNS ændringer der, hvor dit domænenavn er hostet. Det kan du finde hjælp til ved din webhost. Ellers kan du se, hvordan det gøres hos GratisDNS her:

Gør dig selv den tjeneste, at brug de 10-30 min dette tager – så er chancen for du havner i SPAM-mappen væsentligt reduceret.

 

Facebook annoncering i 2018

1. Lead Ads integration med MailChimp

Hvis du endnu ikke har prøvet kræfter med Facebook Lead Ads, så er det nu du skal igang.

Når du har lavet dine leadformularer, så er der 3 måder du kan få dine leads over i dit nyhedsbrev system:

  1. Manuelt downloade leads fra Facebook og derefter uploade dem i dit nyhedsbrev system
  2. Automatisk overføre leads fra Facebook til dit nyhedsbrev system (se nedenfor)
  3. Automatisk eksportere og importere leads via 3. part integration som f.eks. LeadsBridge.

Som noget forholdsvis nyt kan du benytte dig af mulighed nr. 2 som er gratis, hvis du anvender MailChimpFølg Facebooks guide til integration med MailChimp.

 

2. Lav målgrupper med din Facebook pixel

I 2018 (og fremad) er du nødt til at være relevant for dine brugere. Det gælder alle steder, men især på Facebook, hvor du slås med opmærksomheden fra venner, familie, journalister, politikere, andre annoncører osv.

Derfor vil jeg anbefale dig, at vise retargeting annoncer til tidligere besøgende, baseret på deres brugeradfærd.

Første step i den rejse er, at indsætte en Facebookpixel på alle sider på dit website. Dernæst kan du bruge den til at bygge målgrupper i din Facebook Business Manager, baseret på brugerens adfærd på dit website.

I videoen nedenfor følger jeg dig igennem hvordan du gør, trin-for-trin:

Sørg for at oprette målgrupper for alle dine populære brands, hvis du er en webshop. Eller for alle dine vigtigste sider (kontaktformular, indhent tilbud e.l.), hvis du ikke sælger noget fra dit website.

 

Google AdWords i 2018

1. Vis de rigtige kolonner

Google AdWords Shopping kolonner

Mange har svært ved at overskue de mange kolonner der er at vælge iblandt i Google AdWords. Derfor vil jeg her vise dig, hvilke kolonner jeg viser på Google Shopping kampagner:

  1. “Bid strategy type” for at se om jeg bruger Enhanced-CPC, maximise clicks, ROAS etc.
  2. “Impr.” er antal visninger
  3. “Clicks” er antal kliks
  4. “Avg. CPC” er den gennemsnitlige kost-per-klik
  5. “CTR” er din click-through-rate (nogle ord skal bare ikke oversættes)
  6. “Search impr. share” fortæller noget om, hvor ofte dine annoncer vises. En lav værdi kan f.eks. skyldes lave bud
  7. “Click share” fortæller noget om, hvor ofte der klikkes på dine annoncer. En lav værdi kan f.eks. skyldes lav relevans
  8. “Conv. rate” er din konverteringsrate. Altså hvor mange køber
  9. “Conversions” er antal konverteringer, altså ordrer
  10. “Cost / conv.” er pris pr. konvertering
  11. “Cost” er brugt beløb for den valgte periode
  12. “All conv. value” er den samlede konverteringsværdi. Hvis du har haft 1 ordre på 200 kr. og 1 ordre på 300 kr. så er den samlede konverteringsværdi 500 kr.
  13. “All conv. value / cost” er din samlede konverteringsværdi divideret med pris. Også kendt som Return On Advertising Spend (ROAS). En ROAS på 5.76 betyder at for hver 1 kr. du bruger, får du 5,76 kr. igen. Er ROAS under 1 bruger du flere penge på annoncering, end du skaber salg.

Læs hvordan du tilføjer/fjerner kolonner fra Google AdWords

 

2. Brug den rigtige attribution model

Nu taler vi om det Google har valgt at oversætte til “tilskrivningsmodeller”, altså en model for hvilke kanaler, som skal have æren for dine konverteringer (salg).

Jeg ser desværre stadig alt for mange webshops, som anvender en “Last Click” model – trods de har et bureau til at stå for deres Google AdWords konto.

Det er simpelthen bare ikke godt nok, fordi 75% af brugerne starter deres kunderejse på en enhed, men slutter den på en anden.

Læs Googles rapport om tilskrivningsmodeller.

Ifølge Google selv skal du bruge altså bruge:

  • Datadrevet (min. 600 konverteringer / 15.000 klik pr. 30 dage)
  • Positionsbaseret eller Forældelse (Time Decay).

 

Google Analytics i 2018

1. Brug tragt visualisering

Noget af det absolut vigtigste du skal sætte op på din webshop er tragt visualisering.

Med det opsat korrekt, kan du se hvor i dit check-ud flow kunderne falder fra. Den data kan du bruge til at:

  1. Identificere om der er sider i dit check-ud flow, hvor mange falder fra
  2. Identificere hvilke sider de falder fra på
  3. Forbedre siderne og følge op igen

Morten Vadskær har skrevet en ShopOrama guide om Google Analytics – brug den.

 

2. Undgå at miste ALT din data

Har du husket at ekskludere data som f.eks. emailadresser fra Google Analytics? Hvis ikke, så risikerer du at miste ALT dit data i Google Analytics.

Nu går jeg ud fra jeg har din opmærksomhed, for du er næppe interesseret i ovenstående dommedagsprofeti.

Problemet er, at du må ikke sende personhenførbare oplysninger – det lyder mere sexet på engelsk: “Personally Identifiable Information (PII)“.

Har du en ShopOrama webshop kan se min guide på YouTube, eller læse blogindlægget hos ShopOrama linket til ovenfor i punkt 1. Bid mærke i afsnittet omkring Valuta, intern søgning m.m.”

 

Kundeservice i 2018

1. Vis at du vil hjælpe

Gør det tydeligt for dine kunder, at de kan komme i kontakt med dig, hvis de har spørgsmål. Det kan du f.eks. gøre ved at:

  1. Vise dit telefonnummer prominente steder
  2. Tilføje en chat-widget til dit website
  3. Indsætte et billede af dig selv / kundeservice medarbejderen (ikke stock photo)

Webdesign-kundeservice-header

Ovenfor kan du se et udpluk af headeren fra Michelles og min tidligere webshop, Lille Univers.

Der er tale om en “sticky header”, hvilket betyder at når brugere scroller ned på siden, så bliver billedet af smukke Michelle, telefonnr søgefelt osv. “hængende” i toppen af siden.

Det er med til at skabe tillid, da kunden kan se hvem de kan forvente at snakke med, og hvilket tlf. nr. der skal ringes på.

Mange brancher har høj konkurrence. Har du en webshop skal du kunne besvare de spørgsmål om dine produkter, som kunderne ellers spørger om i en fysisk butik. Det er derfor nødvendigt at være tilgængelig på en eller flere kanaler, så du kan besvare kundens spørgsmål inden de smutter over til konkurrenten.

 

2. Brug Trustpilot, hvis du annoncerer på Google

Hvorfor tænker du? Fordi:

Google SERP with Seller Ratings

Et billede siger mere end 1.000 ord, så jeg vil kun knytte nogle få ord på dette billede:

Trustpilot “snakker med” Google. Også for gratis udgaver.

Erik fra Gilpa har meget tilfredse kunder. Det ved Erik godt, og det ved jeg også godt fordi Erik er ShopOrama webshopejer og vi ShopOrama folk kender jo hinanden 😁

MEN de som endnu ikke er kunde ved Erik VED IKKE, at han har tilfredse kunder – før nu, hvor Erik har fået den automatiske Google Seller Ratings annonceudvidelse koblet på sine AdWords annoncer.

Læs mit indlæg om Google Seller Ratings, Google Customer Reviews mv.

Opret en gratis konto ved Trustpilot i dag, og husk:

Dine anmeldelser skal normalt være indsamlet via en af Trustpilots verificerede invitationsværktøjer, for at du kan kvalificere dig til Google Seller Ratings.

Kilde: Trustpilot

 

ShopOrama i 2018

1. Kontakt genveje

Som webshopejer kontakter du sikkert forskellige kunder om samme emne, f.eks.:

  1. Manglende betaling
  2. Ordre klar til afhentning
  3. Fejl på ordre
  4. Returhåndtering
  5. eller anden kontakt

For at spare tid kan du lave et “manuskript”, og sende det ud til dine kunder. Det kan gøres på to måder:

  1. Ved at gemme et dokument på din computer med skabeloner og copy-paste over i dit mailprogram
  2. Via et tryk på en knap som kun er synlig for dig i din ShopOrama backend

Mulighed 1 vil tage lidt tid for dig at lave. Derefter tager det 1-2 min hver gang du skal sende en mail.

Mulighed 2 kan jeg sætte op for dig for 600 kr. + moms. Derefter tager det 10-20 sek hver gang du skal sende en mail.

 

2. Bliv en del af familien ShopOrama

Hvis du har en ShopOrama webshop, så kom ud og mød os andre. Det kan virkelig flytte din forretning at komme ud at møde ligesindede, som har mange af de samme glæder og sorger som dig selv.

I ShopOrama land har vi et helt unikt sammenhold. Det afspejler sig bl.a. i vores “Shoporama – hjælpe-forum“, hvor vi sidder 3-400 shopejere og spørger hinanden til råds om f.eks. fragtaftaler, indkøb, ansættelse/afskedigelse af medarbejdere, selvstændig med børn, hoteller med arbejdsfaciliteter mv.

Men vi hjælper også hinanden med praktiske ting, og flere har endda holdt jul sammen – det er sgu da sejt!

ShopOrama arrangerer en pokkers masse aktiviteter for deres webshopejere, som du kan tage med på. De fleste af dem er gratis, mens andre koster penge

Du har altså masser af muligheder for at komme ud, lære noget og blive en del af familien. Det er super hyggeligt, men vi arbejder faktisk også.

Hvis vores kunder ikke tjener penge, så tjener vi ikke penge

Morten Vadskær fra ShopOrama har set lyset vedr. hvorfor man skal gøre sine kunder klogere.

 

Søgemaskineoptimering i 2018

1. Kend dit eget udgangspunkt

Først og fremmest skal det være muligt at finde dit website når man søger på dit brand. F.eks. ser “Kostume Pusheren” således ud i Google søgeresultat (SERP):

Google SERP Kostume-Pusheren

Kostume Pusherens website ligger som det øverste organiske resultat. Havde det nu været Facebook eller Trustpilot som lå øverst, så skulle der gøres en SEO indsats allerede på eget brand.

Prøv at søge efter nogle af dine kategorier og produkter og tilføj “site:ditdomæne.dk”. F.eks.
fastelavnskostume site:kostume-pusheren.dk

Google SERP struktureret data eksempel

Læg mærke til, om du har nogle med “strukturerede data” som ovenfor. Læg mærke til, hvor meget tekst og information brugeren allerede har om produktet, selvom han stadig befinder sig på Google.

 

2. Gør brug af struktureret data

Ib fra Outdoor Rødovre skrev til mig og bad mig om at opsætte struktureret data på hans shop.

Torsdag så hans side således ud i Google søgeresultat:

Google SERP No Structured Data

Fredag så det således ud:

Google SERP with Structured Data

Hvilket søgeresultat tror du tiltrækker sig mest opmærksomhed? Jeg ville nok klikke på den med stjernerne og masser af gode anmeldelser.

 

Video markedsføring i 2018

1. Opret en YouTube kanal

YouTube er verdens næststørste søgemaskine. Alene dét er grund nok til at være til stede på denne kanal.

En anden god grund er, at en video siger mere end et billede (som efter sigende skulle sige mere end 1.000 ord). Du kan altså besvare mange spørgsmål på meget kort tid.

Måske din producent allerede har nogle videoer du kan lade dig inspirere af. Eller som minimum indsætte på dine produktsider.

Lad mig vise dig et eksempel på en video, som tog under 5 min at lave med min iPhone:

Jeg kunne have fjernet baggrundsstøjen på videoen.

Jeg kunne have fortalt om støvlen og hvor flot den glimter i solens stråler.

MEN – jeg siger det lige igen “done is better than perfect”. Kom i gang. Næste gang bygger du ovenpå. Og gangen efter. Det er learning by doing når det er allerbedst.

Når du opretter din YouTube kanal, skal du gøre det med din Google Brand konto.

 

2. Optag en video af din skærm

Det kan måske være lidt skræmmende pludselig at skulle optræde på video. Derfor vil jeg anbefale at starte blødt ud.

Ideer til ting du kan optage:

  1. Scroll langsomt ned gennem en kategoriside for at vise udvalget – brug på Facebook, nyhedsbrev mv.
  2. Vis hvordan man gennemfører et køb på din webshop – brug på FAQ side, email velkomstserie mv.
  3. Etc.

Der findes masser af software du kan anvende. F.eks. QuicTime som er gratis. Jeg anvender selv Camtasia.

 

Opsummering

Jeg håber du kan bruge de mange gode råd til noget brugbart. Lad mig høre i kommentarerne nedenfor, hvilke råd du vil implementere nu? Og bidrag gerne selv med et godt råd du har oppe i ærmet.

Leave a Reply