100+ online marketing tips 2018

Mit nytårsforsæt for 2018 var bl.a. at hjælpe flere (heriblandt webshopejere). Derfor skrev jeg et blogindlæg, hvor jeg lovede at komme med et praktisk råd om måneden til hvert af følgende emner:

  1. Email Automation
  2. Email Markedsføring
  3. Facebook Annoncering
  4. Google AdWords
  5. Google Analytics
  6. Kundeservice
  7. ShopOrama
  8. Søgemaskineoptimering
  9. Video markedsføring

Listen opdateres hver måned hele år 2018

 

Email Automation i 2018

1. Produktanmeldelser

Tid er ikke noget man har, det er noget man ta’r” sagde en af mine venners far til mig da jeg var 11-12 år. Du skal tage dig tid til at lave noget automatisk email markedsføring.

Vi starter ud i det små med en indbygget ShopOrama feature vedr. produktanmeldelser. Du skal:

  1. Logge på din ShopOrama webshop med FTP
  2. Se efter filerne product_review.html og product_review_mail.html (ellers kan du downloade en skabelon)
  3. Aktivere funktionen i backend ved at gå under tandhjul > Mails og scrolle ned til “Produktanmeldelser”. I feltet skriver du hvornår e-mailen skal sendes ud. Altså i antal hele timer efter ordren er blevet markeret som sendt.
    ShopOrama-produktanmeldelser

Nu har du måske brugt 30 min på at opsætte denne ene email. Lad os så sige, at du har 10 ordrer om dagen.

På en måned har du således brugt 30 min på at sende 300 emails.

På et år har du stadig kun brugt 30 min på at sende over 3.000 emails.

På 3 år har du stadig kun brugt 30 min på at sende over 10.000 emails (hvis ikke det dobbelte, da du jo har mere end 10 ordrer om dagen om 3 år, ik).

Husk nu “done is better than perfect”. Og lige præcis produktanmeldelser er vigtige af flere årsager, blandt andet:

  1. Du viser overfor dine kunder, at du gerne vil høre deres mening
  2. Du kan opbygge tillid på dit website ved at vise produktanbefalinger
  3. Du kan opnå højere synlighed i Google med produktanbefalinger vha. strukturerede data
  4. Du kan opnå højere synlighed i Google AdWords med produktanbefalinger

 

Email markedsføring i 2018

1. Sæt et mål

Sæt dig et SMART mål for din email markedsføring i 2018. F.eks.

  • Specifikt: sende flere nyhedsbreve med 10+ produkter
  • Målbart: 16 nyhedsbreve
  • Attraktivt: fordi email har en høj Return On Investment
  • Realistisk: fordi der kommer varer hver måned og der er udsalg 4 gange i år
  • Tidsbestemt: alle 16 nyhedsbreve skal sendes i år og det må tage max. 1 time at skrive hver

Skriv nu antallet af kampagner ned på et stykke papir. Og gang antallet med 2!

Jeg har aldrig hørt nogen sige “jeg ville ønske jeg sendte færre nyhedsbreve” – og det kommer jeg næppe nogensinde til.

 

Facebook annoncering i 2018

1. Lead Ads integration med MailChimp

Hvis du endnu ikke har prøvet kræfter med Facebook Lead Ads, så er det nu du skal igang.

Når du har lavet dine leadformularer, så er der 3 måder du kan få dine leads over i dit nyhedsbrev system:

  1. Manuelt downloade leads fra Facebook og derefter uploade dem i dit nyhedsbrev system
  2. Automatisk overføre leads fra Facebook til dit nyhedsbrev system (se nedenfor)
  3. Automatisk eksportere og importere leads via 3. part integration som f.eks. LeadsBridge.

Som noget forholdsvis nyt kan du benytte dig af mulighed nr. 2 som er gratis, hvis du anvender MailChimpFølg Facebooks guide til integration med MailChimp.

 

Google AdWords i 2018

1. Vis de rigtige kolonner

Google AdWords Shopping kolonner

Mange har svært ved at overskue de mange kolonner der er at vælge iblandt i Google AdWords. Derfor vil jeg her vise dig, hvilke kolonner jeg viser på Google Shopping kampagner:

  1. “Bid strategy type” for at se om jeg bruger Enhanced-CPC, maximise clicks, ROAS etc.
  2. “Impr.” er antal visninger
  3. “Clicks” er antal kliks
  4. “Avg. CPC” er den gennemsnitlige kost-per-klik
  5. “CTR” er din click-through-rate (nogle ord skal bare ikke oversættes)
  6. “Search impr. share” fortæller noget om, hvor ofte dine annoncer vises. En lav værdi kan f.eks. skyldes lave bud
  7. “Click share” fortæller noget om, hvor ofte der klikkes på dine annoncer. En lav værdi kan f.eks. skyldes lav relevans
  8. “Conv. rate” er din konverteringsrate. Altså hvor mange køber
  9. “Conversions” er antal konverteringer, altså ordrer
  10. “Cost / conv.” er pris pr. konvertering
  11. “Cost” er brugt beløb for den valgte periode
  12. “All conv. value” er den samlede konverteringsværdi. Hvis du har haft 1 ordre på 200 kr. og 1 ordre på 300 kr. så er den samlede konverteringsværdi 500 kr.
  13. “All conv. value / cost” er din samlede konverteringsværdi divideret med pris. Også kendt som Return On Advertising Spend (ROAS). En ROAS på 5.76 betyder at for hver 1 kr. du bruger, får du 5,76 kr. igen. Er ROAS under 1 bruger du flere penge på annoncering, end du skaber salg.

Læs hvordan du tilføjer/fjerner kolonner fra Google AdWords

 

Google Analytics i 2018

1. Brug tragt visualisering

Noget af det absolut vigtigste du skal sætte op på din webshop er tragt visualisering.

Med det opsat korrekt, kan du se hvor i dit check-ud flow kunderne falder fra. Den data kan du bruge til at:

  1. Identificere om der er sider i dit check-ud flow, hvor mange falder fra
  2. Identificere hvilke sider de falder fra på
  3. Forbedre siderne og følge op igen

Morten Vadskær har skrevet en ShopOrama guide om Google Analytics – brug den.

 

Kundeservice i 2018

1. Vis at du vil hjælpe

Gør det tydeligt for dine kunder, at de kan komme i kontakt med dig, hvis de har spørgsmål. Det kan du f.eks. gøre ved at:

  1. Vise dit telefonnummer prominente steder
  2. Tilføje en chat-widget til dit website
  3. Indsætte et billede af dig selv / kundeservice medarbejderen (ikke stock photo)

Webdesign-kundeservice-header

Ovenfor kan du se et udpluk af headeren fra Michelles og min tidligere webshop, Lille Univers.

Der er tale om en “sticky header”, hvilket betyder at når brugere scroller ned på siden, så bliver billedet af smukke Michelle, telefonnr søgefelt osv. “hængende” i toppen af siden.

Det er med til at skabe tillid, da kunden kan se hvem de kan forvente at snakke med, og hvilket tlf. nr. der skal ringes på.

Mange brancher har høj konkurrence. Har du en webshop skal du kunne besvare de spørgsmål om dine produkter, som kunderne ellers spørger om i en fysisk butik. Det er derfor nødvendigt at være tilgængelig på en eller flere kanaler, så du kan besvare kundens spørgsmål inden de smutter over til konkurrenten.

 

ShopOrama i 2018

1. Kontakt genveje

Som webshopejer kontakter du sikkert forskellige kunder om samme emne, f.eks.:

  1. Manglende betaling
  2. Ordre klar til afhentning
  3. Fejl på ordre
  4. Returhåndtering
  5. eller anden kontakt

For at spare tid kan du lave et “manuskript”, og sende det ud til dine kunder. Det kan gøres på to måder:

  1. Ved at gemme et dokument på din computer med skabeloner og copy-paste over i dit mailprogram
  2. Via et tryk på en knap som kun er synlig for dig i din ShopOrama backend

Mulighed 1 vil tage lidt tid for dig at lave. Derefter tager det 1-2 min hver gang du skal sende en mail.

Mulighed 2 kan jeg sætte op for dig for 600 kr. + moms. Derefter tager det 10-20 sek hver gang du skal sende en mail.

 

Søgemaskineoptimering i 2018

1. Kend dit eget udgangspunkt

Først og fremmest skal det være muligt at finde dit website når man søger på dit brand. F.eks. ser “Kostume Pusheren” således ud i Google søgeresultat (SERP):

Google SERP Kostume-Pusheren

Kostume Pusherens website ligger som det øverste organiske resultat. Havde det nu været Facebook eller Trustpilot som lå øverst, så skulle der gøres en SEO indsats allerede på eget brand.

Prøv at søge efter nogle af dine kategorier og produkter og tilføj “site:ditdomæne.dk”. F.eks.
fastelavnskostume site:kostume-pusheren.dk

Google SERP struktureret data eksempel

Læg mærke til, om du har nogle med “strukturerede data” som ovenfor. Læg mærke til, hvor meget tekst og information brugeren allerede har om produktet, selvom han stadig befinder sig på Google.

 

Video markedsføring i 2018

1. Opret en YouTube kanal

YouTube er verdens næststørste søgemaskine. Alene dét er grund nok til at være til stede på denne kanal.

En anden god grund er, at en video siger mere end et billede (som efter sigende skulle sige mere end 1.000 ord). Du kan altså besvare mange spørgsmål på meget kort tid.

Måske din producent allerede har nogle videoer du kan lade dig inspirere af. Eller som minimum indsætte på dine produktsider.

Lad mig vise dig et eksempel på en video, som tog under 5 min at lave med min iPhone:

Jeg kunne have fjernet baggrundsstøjen på videoen.

Jeg kunne have fortalt om støvlen og hvor flot den glimter i solens stråler.

MEN – jeg siger det lige igen “done is better than perfect”. Kom i gang. Næste gang bygger du ovenpå. Og gangen efter. Det er learning by doing når det er allerbedst.

Når du opretter din YouTube kanal, skal du gøre det med din Google Brand konto.

 

Opsummering

Jeg håber du kan bruge de mange gode råd til noget brugbart. Lad mig høre i kommentarerne nedenfor, hvilke råd du vil implementere nu? Og bidrag gerne selv med et godt råd du har oppe i ærmet.

Leave a Reply