I dette blogindlæg vil jeg tage dig igennem alt du har brug for at vide om Google Customer Reviews aka. “Google Kundeanmeldelser” (men jeg er ikke fan af at oversætte navne).
Der er tale om en gratis service fra Google til at indsamle feedback fra kunder fra f.eks. din webshop om, som du kan bruge til at opnår Google Seller Ratings og Google Product Ratings (mere om det nedenfor).
Fordele
Inden du læser videre vil du sikkert gerne vide, om Google Customer Reviews er noget for dig. Hvis du har en webshop, så synes jeg absolut du bør komme i gang med at samle anmeldelser ind via Google hurtigst muligt, fordi:
- De tæller med i Google Seller Ratings, som gør at du kan få stjerner på dine Ads annoncer.
- De tæller med i Google Product Ratings, som gør at du kan få stjerner på dine Shopping-annoncer (det er valgfrit at indsamle produktanbefalinger).
- Du kan få et Google Customer Reviews badge (tidligere Google Trusted Stores), som kan være med til at opbygge “trust” og dermed få flere til at købe fra dig.
Ulemper
Som ved ethvert valg, er der også et fravalg af noget andet. I dette tilfælde er ulemperne:
- Dine kunder får vist en Google Customer Reviews opt-in “popup” efter de har gennemført deres køb. Du kan ikke bestemme, hvad der skal stå i den.
- Hvis dine kunder klikker “ja tak” til ovenstående får de efterfølgende en Google Customer Reviews survey e-mail, hvor de kan anmelde din webshop. Her kan du heller ikke styre indholdet, men bliver det måske i fremtiden (kilde).
Fem funktioner samlet ét sted
Du har måske opdaget, at Google Customer Reviews består af fem elementer, som du typisk møder i denne rækkefølge:
- Google Customer Reviews opt-in – popup’en
- Google Customer Reviews survey – anmeldelsen
- Google Customer Product Ratings – anmeldelser på produkter i Google Shopping
- Google Seller Ratings – en automatisk annonceudvidelse i Google Ads
- Google Customer Reviews badge
Krav for at komme igang
Har du en ShopOrama webshop, så er det intet problem at komme igang. Hvis ikke du har det, så skal du sikre dig at din webshop lever op til følgende krav:
- Du skal have mulighed for at indsætte JavaScript på alle websider
- Du skal have en bekræftelsesside på dit eget domæne
- Din bekræftelsesside skal være krypteret med et SSL-certifikat, altså starte med HTTPS
Før du kan gøre brug af Google Seller Ratings og Google Customer Reviews badge skal du have opnået mindst 100 anmeldelser i løbet af de sidste 12 mdr.
Nu er det tid til at indsamle Google kundeanmeldelser. Læs hvordan du kommer i gang i næste afsnit.
Tilmelding til Google Customer Reviews
Hvis ikke du allerede har oprettet en Google Merchant Center konto, så skal du oprette en nu. Det er et absolut must for at komme videre, men du skal også bruge den til andre ting. Bl.a. Shopping-annoncer og dynamisk remarketing (mere om det i et andet blogindlæg).
-
- Log ind og tryk på de tre prikker i øverste højre hjørne og vælg Merchant Center programmes (bonus-tip: lad altid sproget på dine Google-tjenester være på engelsk – så er det lettere at google hjælp).
- Find kortet med Google Customer Reviews og tryk Get started.
Har du ikke allerede bekræftet og gjort krav på dit domæne kan du få hjælp her.
Integration af opt-in koden
Nu bliver det teknisk, så måske du skal have din udvikler indover.
- Log ind og tryk på Customer reviews i menuen i venstre side
- Tryk på Program Setup og kopier JavaScript koden
- Indsæt koden det rigtige sted på din bekræftelsesside og test at det virker
Er du ShopOrama webshop-ejer, så kan jeg implementere det for dig for 500 kr excl. moms. Send mig en e-mail
Opsummering
Først og fremmest er det flot, at du har læst med så langt 👍🏻 Hæng på lidt endnu, for der kommer lige lidt guldkorn.
Tjek din Google Seller Rating her: https://www.google.com/shopping/ratings/account/metrics?q=ditdomaene.dk (erstat ditdomaene.dk med dit eget)
Du kan kun se din rating, hvis du har min. 100 ratings. Hvis du vil vide hvor mange ratings du har, så må du i gang med at tælle således:
- Log ind og tryk på Customer reviews i menuen i venstre side.
- Nu kommer du ind på Overview, hvor du kan se fem ting:
- Hvor mange brugere som har sagt ja tak til at anmelde din webshop.
- Hvor mange anmeldelses e-mails der er udsendt.
- Hvor mange svar du har modtaget.
- Hvad din nuværende Google Seller Rating er.
- Hvor mange anmeldelser ovenstående er beregnet ud fra.
- Tæl alle dine svar fra punkt 3, så ved du hvor mange anmeldelser du har nu
Download gratis skabelon til at holde styr på antallet af dine Google Customer Reviews.
Held og lykke med at opnå 100 gode ratings (over 3,5). Husk at Google Seller Ratings er en automatisk annonceudvidelse til Google Ads.
Fin introduktion til Google Customer Reviews! Kan det køres via GTM?
Hej Christoffer
Tak for de pæne ord.
Desværre kan Google Customer Reviews ikke implementeres via Google Tag Manager – jeg har senest forsøgt for 6 mdr. siden.
Det er dog ret simpelt at tilføje den almindelige standard kode. Så skal man bare tilføje variabler for:
1. Ordrenummer,
2. Ordreemail,
3. Modtagerland (kan evt. hardcodes),
4. Modtagerdato (dags dato + x dage plejer jeg at bruge),
5. GTIN for købte produkter (valgfrit)
Se evt. https://support.google.com/merchants/answer/7106244
God læsning, gav lidt mening omkring hvordan det fungerede 🙂
Det glæder mig, Mikkel
Super gennemgang.
Lige til at gå til 🙂
Virker Produtcs review på samme måde?
Hvis begge sættes op, vil kunden så få flere popup eller er det hele samlet?
Hej Erik – fedt at se dig her også
Man sender blot ordrens GTIN numre med til Google Customer Reviews, så får kunden én popup efter køb og derefter én mail. I den anmelder de først selve købet, og derefter alle varerne på ordren. Se et eksempel i Pakkekalenderen afsnit 22 her: https://www.youtube.com/watch?v=fhA_t1Or6nI.
Sig til hvis det er noget jeg skal sætte op for dig for en plovmand