I dette indlæg vil jeg gennemgå, hvordan du opsætter Google Analytics 4 til at måle de vigtigste ting for dig som har en webshop i 2023.
Indholdsfortegnelse
- Oprettelse af GA4-ejendom
- Aktivér Google Signals
- Link til Google Ads
- Link til Google Merchant Center
- Link til Google Search Console
- Opbevar data længst muligt
- Bortfiltrer intern trafik
- Referral exclusions i GA4
- Standardindstillinger du ikke bør pille ved
- Indsæt GA4 på dit website
- Indsæt GA4 med Google Tag Manager
- Google Analytics 4 dataLayer
Oprettelse af GA4-ejendom
Du skal starte med at logge på Google Analytics og trykke på tandhjulet.
Din Google Analytics har hidtil været delt op i 3 niveauer:
- Konto (f.eks. din virksomhed)
- Ejendom (f.eks. dit website, din app)
- Visning (f.eks. en master view, test view og raw data)
Nu skal vi oprette en ny ejendom, da vi gerne vil tracke GA4. Du opretter en GA4-ejendom ved at klikke på den blå “Create Property” knap.
Aktivér Google Signals
Du bør slå Google Signals til, hvis du gerne vil:
- Tracke på tværs af enheder
- Lave remarketing (med Google Analytics)
- Få data om annoncerapportering
- Få data om brugernes demografi og interesser
Du aktiverer Google Signals her:
Property settings > Data collection and modification > Data collection
Når du har aktiveret det, så skal du derefter acceptere “User Data Collection Acknowledgement” (og du bør også nævne det i din privatlivspolitik).
Opbevar data længst muligt
Som standard gemmes event data på GA4-ejendomme i 2 måneder og 14 måneder for brugere. Jeg anbefaler at sætte dataopbevaringsperioden op til 14 måneder for både events og brugere.
Du ændrer dataopbevaringsperiodens her:
Property settings > Data collection and modification >
Data Retention
Link til Google Ads
Hvis du anvender Google Ads, så skal du linke Google Ads til GA4. Det er heldigvis super let og ligetil.
Du linker Google Ads til GA4 her:
Property settings >
Product Links > Google Ads links > Link > (vælg din Google Ads konto) > Submit
Standardindstillingerne skal du ikke pille ved. Dvs. både “Enable Personalised Advertising” og “Enable Auto Tagging” skal være slået til.
Link til Google Merchant Center
Hvis du anvender Google Shopping, så skal du linke Google Merchant Center til GA4.
Du linker Google Merchant Center til GA4 her:
Property settings >
Product Links > Merchant Center > Link > (vælg din Merchant Center konto) > Submit
Standardindstillingerne skal du ikke pille ved. Dvs. “Enable Auto Tagging” skal være slået til.
Link til Google Search Console
Til slut skal du linke Google Search Console til GA4.
Du linker Google Search Console til GA4 her:
Property settings >
Product Links > Search Console links > Link > (vælg din Search Console konto) > (vælg din Web Stream) > Submit
OBS. Du kan i skrivende stund ikke linke en Search Console Domain property til GA4. Dvs. du skal oprette en Search Console konto via URL prefix.
Bortfiltrer intern trafik
Når vi kigger på data i Google Analytics, så vil vi oftest gerne se data om vores brugere. Derfor anbefaler jeg, at bortfiltrere intern trafik.
Der er flere måder at gøre det på. Hvis du har en fast IP-adresse, så er det klart den nemmeste.
Du opsætter filter for intern trafik her:
Data Streams > (vælg din strøm) > Configure tag settings > Show more > Define internal traffic > CreateProperty settings > Data collection and modification >
Her kan du se et eksempel på, hvordan et korrekt opsat filter til bortfiltrering af intern trafik ser ud:
Referral exclusions i GA4
Ligesom du måske kender det fra Universal Analytics, så skal du bortfiltrere kilder der ikke skal stå som henvisninger. Det drejer sig primært om dine betalingsgateways.
Du tilføjer henvisningsekskluderinger her:
Data Streams > (vælg din strøm) > Configure tag settings > Show more > List unwanted referrals > (tilføj de ønskede til listen > SaveProperty settings > Data collection and modification >
Liste over henvisninger jeg plejer at ekskludere
Her har jeg angivet de typiske kilder jeg ekskluderer
- payment.quickpay.net
- ssl.ditonlinebetalingssystem.dk
- products.mobilepay.dk
- onpay.io
- secure.viabill.com
- paypal.com
- architrade.com
- modirum.com
- sparebank.no
- sparebank1.no
- 3dsecure.no
- altapaysecure.com
Standardindstillinger du ikke bør pille ved
Googla Analytics 4 kommer “out of the box” med en masse standardindstillinger, som du ikke skal ændre medmindre du har 100% styr på hvad du laver. Det drejer sig bl.a. om:
- Data Streams > (vælg din strøm) > Enhanced Measurement (alle er slået til som standard: Page views, Scrolls, Outbound clicks, Site search, Video engagement, File downloads)
- Report Identity (“By User ID and device” er standard)
- Attribution Settings > Attribution model (den står standard som “Cross-channel data driven”)
- Attribution Settings > Lookback window (30 / 90 dage)
Indsæt GA4 på dit website
Nu er Google Analytics 4 konfigureret og skal indsættes på dit website. Hvordan du indsætter GA4 afhænger af netop dit CMS.
De fleste CMS systemer bør efterhånden understøtte GA4 “out of the box”, da GA4 kom på markedet i 2020. Så der bør være et felt i dit CMS’ backend, hvor du kan indsætte dit GA4 Measurement ID.
Du finder dit GA4 Measurement ID her:
Data Streams > (vælg din strøm)Property settings > Data collection and modification >
> Measurement ID står øverst
Indsæt GA4 med Google Tag Manager
Hvis dit CMS understøtter GA4, så bør du anvende den mulighed for at indsætte GA4 på dit website.
Ellers kan du altid anvende Google Tag Manager til at indsætte GA4.
Du indsætter GA4 via GTM sådan:
Tilføj nyt tag > GA-4 konfiguration > (indsæt Measurement ID) > Trigger: All pages
Google Analytics 4 dataLayer
For at kunne få glæde af e-handelssporing i Google Analytics 4 kræver det, at der er opsat et dataLayer på dit website. Det er noget dit shopsystem skal tage sig af. Hvis ikke de allerede har lavet et dataLayer til det, så bør de komme i gang.
Her er nogle gode kilder til, hvordan et GA4 dataLayer skal opsættes:
- Google Analytics: Measure ecommerce
- Google Analytics 4 Events Reference
- Google Analytics 4 Recommended Events
- Simo Ahava: Google Analytics 4: Ecommerce Guide for Google Tag Manager
Hvis du / dit CMS har brug for hjælp til at lave et GA4 dataLayer med en tilhørende GTM container, så hjælper jeg gerne. Jeg har bl.a. kodet GA4 dataLayer til:
Spørgsmål
Jeg håber du kan bruge indlægget her og har fået opsat GA4 på dit website.
Har du spørgsmål til Google Analytics 4, rettelser, forslag e.l. så skriv endelig en kommentar.
Og slutteligt, så må du selvfølgelig gerne dele indlægget her, så flere kan få glæde af bedre tracking.